Inbjudan till Giro Gbg - Etapp 3 (OBS!! NYTT DATUM)

Etapp 3 - "Jo la, här ler Olof Lexby!"
En rolig cykeltur 3/9, specialdesignad för dig!

Bild över bansträckning längs Härskogsvägen

NYTT DATUM - 3:e september

Etappen flyttad p.g.a. manfall, solens frånvaro, knappt 15 grader & regn från alla håll...

 

Samlingsplatsen:
Lexby Ö. Se karta nedan

Samling:
3:e september. 17.45 för genomgång av banan och psykningar. Pre-start 18.00 och gemensam avfärd för att se mållinjen samt transport till start för första delen (av två).

Banan:
Jonsered, Landvetter, Härskogen, Lerum, Olofstorp och Lexby!
Se karta för att memorera eventuella svårigheter angående vägnamn, avfarter m.m..

Banlängd:
Totalt 50 km
(del 1 = 18 km och del 2 = 28 km, vilket innebär 4 km transport)

Karta:
http://maps.google.com/maps/...(länk)

Karta över E3 med bansträckning

Händelseförlopp:

Gemensam start vid D1 start vid Jonsered och jaktstart D2 start vid Härskogsvägens början.

Målgång vid Härskogsvägen ger:

1:an - 40 sek

2:an - 20 sek

3:an - 15 sek

4:an - 10 sek

5:an - 5 sek

6:an och resten 0 sek i försprång.

Mål efter del 2 ger poäng i traditionsenlig ordning:
100, 80, 60, 50, 45, 40, 36, 32, 29, 27....

Anmälan:
Görs på nytt här i kommentarsfältet under.

Regler:
Det gamla vanliga.
Följ trafikreglerna.
Att rycka från klungan i rondeller eller korsningar är osportsligt.
Tänk på att va NOGA med att visa övriga tävlanden formationer i vägen som vi inte tycker om.
Använd hjälm!

Lycka till önskar Karl, etappvärd 3


Rapport etapp 2

Några kanske har tvekat men jo, det var en etapp i onsdags och här är rapporten från etappen.

Det började strax innan 18:00 när Karl på väg till starten fick punktering. Karl och Frank (Karls tillfälliga granne från Tyskland) funderade på hur de skulle lösa problemet och när det såg mörkt ut dök Lyngens vänner upp och med nytt däck och nypumpad cykel fortsatte de sin resa mot samlingsplatsen.
Undertecknad hade då väntat en stund och undersökte många sätt att sitta vilande mot en cykel.
Ca 35 minuter sena från starten kunde tre cyklister rulla mot starten. Pga förseningen valdes banan att kortas av en del och undertecknad valde en sträckning som skulle vara ca 40 km. Tilläggas kan även att för första gången (mig veterligen) användes under denna etapp ett täckt tempohjul. Frank är en bra triatlet och hade under tisdagens träningspass råkat knäcka en eker. För att kunna ställa upp i Girot satte han därför på ett tempodäck och genomförde med det sin första giroetapp någonsin.

Starten gick i Mölnlycke och vi cyklade i bra tempo mot Landvetter. Några växelvisa dragningar och alla verkade starka idag. När vi svängde mot Inseros så började kuperingen komma och till Karls Polka dot hjälm till trotts så visade det sig att han hade lite svårt att hänga på ju tyngre motluten var. Å andra sidan komma han snabbt farandes när terrängen var plan eller lutade med cyklisterna.

Eftersom vi bara var tre cyklister så kom inga avgörande ryck under banan och deltagarna laddade nog inför spurten alla tre. Efter Benarebyvägen visade Karl återigen att han hade vissa problem i motluten men krigade dock på och cyklisterna var samlade in genom Mölnlycke. Med 2 kilometer kvar till mål svängde vi in på målrakan. 

Känslan i klungan blev direkt nervös och den dragvillige Frank låg först och höll igen lite och sneglade hela tiden bakåt för att vara beredd när första rycket skulle komma. Själv kände jag mig ganska stark och tänkte utnyttja den sugande uppförsbacken förbi JC huset till att splittra gruppen. När motlutet startade tröck jag på allt jag hade i pedalerna och min känsla var att de övriga skulle få det tungt. När backen och jag var slut så sneglade jag bakåt för att se slitna konkurrenter en bit ner i backen men tji fick jag. Mitt ryck verkade lika slött som blött toapapper och båda cyklisterna hade lätt följt med och troligtvis funderat på när jag skulle ge upp eller höja tempot. Uppe på krönet dog jag och Karl kontrade bort mig när han lätt körde förbi mig.

Karl fick med sig Frank på rullen och det såg ut som om Frank skulle göra ett gästspel i Girot och tvåla dit oss direkt. In mot mållinjen låg de på hårt med Karl först och Frank bakom. Med 50 meter kvar gick Frank ut för att driva på spurten ordentligt men Karl höll ett så hårt tempo att Frank inte klarade att på förbi. Mållinjen passerades med Karl ett hjul före Frank och som stum trea rullade jag imål ca 10 sekunder efter de två övriga.

Banan mätte lite drygt 40 km och resultatlistan blev:

1. Karl T    1:04:40
2. Frank     st
3. Palmen +0:10

Snitthastigheten ca 40 km/h tyder på ganska bra tempo.

Inbjudan till giro etapp 2

Samlingsplatsen:
är samma som för etapp 1, dvs. parkeringen vid södra spetsen av stora Delsjön. Där rv 40 går på en bro över vägen till Mölnlycke.


Samling:
17:45 för genomgång av banan och psykningar. Pre-start 18:00 och gemensam avfärd för att se mållinjen och vidare passera lite trafikljus.


Banan:

Starten sker efter den sista rondellen på vägen upp mot Öjersjö.

I Öjersjö kör vi den gamla vägen som går förbi Kåsjöns badplats så vi undviker den stora korsningen över Öjesjövägen. Från Öjersjö kör vi rakt över Öjersjövägen nerför den långa backen ner mot Partille och svänger mot Jonsered. I Jonsered kör vi Härkeshultsvägen över Jerikotunneln. Vi kör mot Landvetter och utefter rv 40 innan vi svänger upp mot Björröd.

Vi fortsätter förbi Eskilsby ner mot Inseros. När vi kör in i Hällesåker svänger vi höger för att ta Benarebyvägen mot Mölnlycke. Väl i Mönlycke kör vi västerut förbi buss-stationen upp mot rondellen vi passerade innan start. Här svänger vi vänster in på målrakan. Målet är nu den välkända asfaltskanten i korsningen vi redan har passerat under uppvärmningen.


Karta:

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=106933410891027410504.00045403d73aa65559593


Hoppas det funkar med denna länk annars får ni höra av er.


Anmälan:
Görs i kommentarsfältet här under.


Regler:
Det gamla vanliga.
Följ trafikreglerna.
Att rycka från klungan i rondeller eller korsningar är osportsligt.
Tänk på att va NOGA med att visa övriga tävlanden formationer i vägen som vi inte tycker om.
Använd hjälm!

Lycka till


Preliminärt program framöver

DatumAnsvarig
08-08-13Palmen
08-08-27Tiselius

Mer info kommer! Sen blir det minst en ytterligare etapp efter SM.

För att logga in: gå in på
www.blogg.se. Användarnamnet är [email protected]. Lösenordet kan ni få om ni mailar mig.

Rapport och poängställning E1

Så var det äntligen dags. Det vilade en nervös, nästan tryckt stämning över samlingsplatsen. Det kan ha berott på den mörka himlen, men förutom lite skvätt första 40 minuterna klarade vi oss fint. Glädjande nog slöt 9 tappra cyklister upp. Vi var 8 från början men Henrik iförd sin nya ELON-dräkt anslöt efter första transportsträckan, som kändes ganska lång. Som tur var underhöll Tiselius och Fredrik W oss hela vägen och Palmen och jag såg till att vi kom fram samma dag som  vi startade åtminstone. Jag fick höra av klungans samtliga cyklister att min cykel skramlade. Förutom William, han hade nog gärna haft min cykel..

Starten gick för etapp 1 a) och William var förvånad att det inte var pistolskott och rusning i början, det brukar det vara när han tävlar.  Nåväl - vi rullade igång och inte så mycket hände till en början. Efter några km blev Tiselius otålig och prövade sig på ett ryck. Detta ledde till oenighet i SAIK-lägret, vem var egentligen kapten och vem var hjälpryttare? I ärlighetens namn var det väldigt lite lagkörning idag, det var bara Fredrik som var hjälpryttare åt alla.. Efter ett tag var vi samlade igen förutom Mats som fick släppa i backen på 2:a varvet. På 3e varvet tänkte jag intensifiera min hårdkörning lite och gjorde något som var tänkt som en attack, men som var så pinsamt dåligt iscensatt att den inte kan kallas det; ynklig, förutsägbar och dessutom blev jag stum själv. Det ledde dock till att fältet splittrades upp och en tätkvartett bestående av Fredrik, Palmen, Henrik och undertecknad bildades, där bakom sprack det upp ordentligt och övriga fick den otacksamma uppgiften att försöka jaga ikapp ensamma.

På 4e varvet smög jag mig lite med förningarna och fick till en lite bättre fartökning. Henrik hängde med och vi två gjorde upp om de flesta bonussekunderna. Vid en minimal knalle efter en längre förning av Henrik satte jag in en stöt och Henrik hade tydligen gjort sitt och bevakade 2:a-platsen. Palmen avgjorde kampen om 3:e-platsen och tog de sista bonussekunderna, medan Fredrik blev 4 men som den äkta hjälpryttare han var så hade han inget för det.

9 råstumma cyklister var nu jättesugna på en ny tävling efter ytterligare en lång transportsträcka... not. Det blev en ångestladdad färd mot starten för E2. Folk började längta hem till mat, mamma, barn, sängen och fan vet vad men ingen ville cykla.. Det gick fruktansvärt långsamt men till slut stod vi iaf uppställda för start. Och det blev faktiskt riktigt rafflande och kul.

Jag fick en fruktansvärt dålig start och Henrik och Palmen, som kom ihop tidigt, tog några sekunder rätt snart. Grupetton knappade också in förutom William och Sven som inte var riktigt med i starten. Det såg ut att bli återsamlat men då gjorde Henrik ett avgörande ryck och gick ikapp mig. Vi körde stenhårt och fick ett avstånd på 50-75 meter, inte så betryggande men ändå något. Av alla stumma ben gick våra trots allt fortast och vårt avstånd blev mer och mer betryggande. Med 300 meter kvar så gjorde jag ett av mina ynkligaste ryck någonsin - och det finns många att välja bland - cykeln kom knappt om Henrik men han hade bränt sitt krut och fick nöja sig med 2:a-platsen. Gruppen bakom hade splittrats upp något och Tiselius gjorde en stark debut i girot och knep 3:e-platsen hjulet före Jonas och Palmen. Därefter droppade de trötta, men nöjda cyklisterna in en efter en. En hård etapp där transportsträckorna var i längsta laget, men fruktansvärt kul att vara igång igen!

Resultat (tider och tidsavstånd rena uppskattningar)
1. Jalabert 2.07
2. Henrik + 0.05
3. Tiselius + 0.20
4. Jonas L s.t.
5. Palmen s.t.
6. Fredrik W + 0.40
7. Mats + 2 min
8. Sven + 3 min
9. William + 4 min

Poängställning efter E1
1. Jalabert    100
2. Henrik       80
3. Tiselius    60
4. Jonas L    50
5. Palmen    45
6. Fredrik W 40
7. Mats          36
8. Sven          32
9. William     29


Tack för idag, arrivederci!

/Jalabert