Resultat, rapport E9 samt slutställning

4 tappra samlades denna vackra höstdag för årets sista etapp, runt 85 km? Palmen kunde som vanligt inte hålla sig utan det blev grillning redan uppför första backen. Det här skulle inte bli någon sällskapsresa, Palmen hade bråttom hem till släktmiddag och alla kakor såna bjuder på. För min del blev det här den överlägset värsta etappen, från att oftast varit en av de piggare som stått för mer attackerande cykelåkning var det idag en plåga från första tramptag. Istället för att längta efter backarna och tycka att de är alldeles för korta blev nu varje motlut en fysisk och psykisk plåga. Hela min "arsenal" var borta, det var bara att vänta och se vad de andra skulle göra och försöka kravla sig med. Söder om Eskilsby är jag nära att bli avställd men en stoppskylt kom som en räddande ängel, hade varit drygt att cykla 5 mil själv..

Efter Eskilsby lugnar det ned sig ordentligt och stämningen mer "familjär". Vi andra har respekt för palmen och han verkar lite mindre dragvillig. Pantani och Jonas är ju inte direkt kända som några "Jens Voigt" så det går riktigt behagligt rätt länge. I Bollebygdsbacken - mitt tänkta ryckställe innan start - bara väntade jag/vi på palmens ryck men han hade fullt upp med att äta så det blev inget.

Först när vi svänger av på Härskogsvägen, efter knappt 7 mil börjar det hända något. Palmen har tänt grillen igen och vi får alla slita, allra mest jag. Mitt i all dramatik är vi nära att krocka med en biljävel men alla klarar sig precis. Efter att nästan alla backar varit börjar jag pusta ut när plötsligt Jonas - utan att jag minns hur det gick till - sätter in en mördande attack. Ingen vill fånga upp den till en början men sen visar Pantani sin klass med ett ryck som man inte sett sen.. Pantanis dagar. Han jagar snabbt ikapp och Palmen och jag blir nu jagande - var och en för sig - i ingenmansland. De två taktikerna där framme får på ett ytterst plågsamt sätt meter för meter och det är nu ett tvåmannarace. Hur spurten gick till vet jag inte men Pantani var vassast och hann åtminstone göra den ack så viktiga segergesten innan mållinjen. Sammanfattningsvis en riktig höjdaretapp, hade varit ännu roligare med 10-12 st på startlinjen (och om det är möjligt - benen hade haft ännu mer syra).

Resultat:
1. Pantani 2.41.20
2. Jonas L 2.41.22
3. Palmen 2.42.20?
4. Jalabert 2.43.31
PlacNamnTotalt
1Jalabert450
2Ecchi400
3Palmen380
4Jonas L362
5Skiderik211
6Dege207
7The Dane202
8Pantani200
9Stefan195
10Fisken180
11Pelle160
12MC145
13Henrik120
14Axelsson85
15Sir William50
16Mats29
17Anders N2
18Erik E1
19Jocke B1


Slutställning:

Utvärdering:
Skriv gärna dina tankar om säsongen och förslag på förbättringar. För visst blir det väl en fortsättning nästa år?
Tack för iår!
/Jalabert

Kommentarer
Postat av: Jalabert

Några tankar från mig:
* 5-6 mil är lagom för vardagsetapper
* mer etapper i juni och augusti, färre i september
* en lång etapp, förslagsvis ngn ledig helg i maj, ger extra krydda
* ngn tempoetapp är kul
* bra med olika ansvariga

F.ö. så har jag marginellt mindre mjölksyra nu än längs med Aspen.

2006-10-15 @ 16:59:42
Postat av: Palmen

Måste medge att det varit jävligt roligt under året.
Ingen av oss är ju någon finslipad taktiker så det blir olika lopp varje gång.
Men nästa år får vi försöka få med alla de orienterare som tvekat och inte vågat i år.
Jag hoppas på att vi kan sätta ett schema så snart som nästa års programbok utkommer så blir det lite knåpande och hetsande under vintern också.

Jag får ursäkta för alla etapper som jag varit med och dragit sönder. Själv är jag ingen bländande spurtare så jag behöver mitt malande, gärna uppför, för att vinna placeringar.

Nästa år ska jag ta någon 1a plats, det ska jag i alla fal önska mig av tomten.

2006-10-15 @ 19:06:49
Postat av: Pantani

En klunga på 4:a och all magi som cykling kan erbjuda när den är som bäst finns där, grymt! Inspirerande etapper de två som jag kört. Nästa år siktar jag definitivt på att vara med när det drar igång i maj och har redan siktet inställt på min tredje seger. Motivationen brukar dock gå in för en djupdykning under vintern, så jag skulle gladeligen uppskatta trevliga helgcykelturer i vinter, där vi kan hetsa lite inför 2007 års upplaga.

2006-10-15 @ 20:01:31
Postat av: Jonas

bra upplägg i år.ca 6 mil på vardagar är lagom. Någon längre tur på en helg.
Vore också kul med någon GP-tävling. Dvs en varvbana på ca 1 km som körs i 40 min+ 3 varv eller liknande. Intensiv och roligt tävlingsform.
Måste bara jobba på spurten min.

2006-10-16 @ 08:40:26
Postat av: Sandén

Räkna med mig till våren då jag är här för att stanna... fick tyvärr förhinder i söndas därav ingen start.
Pantani>> Är det verkligen så fint i gbg att det går å cykla under vintern?

2006-10-17 @ 10:22:50
Postat av: pantani

Jag tror inte det finns något vackrare!
bott i Umeå de senaste vintrarna och där är det lite mycke snö, så jag förväntar mig att detta ska vara som att flytta till mellaneuropa.

2006-10-18 @ 16:18:21
Postat av: Jalabert

Pantani, sandén > När ni ser att det är soligt och fint en dag, stick ut! Det kommer inte många såna dagar..
För övrigt tyckte jag att Henriks etapp i Ubbhultsbacken var den roligaste.

2006-10-19 @ 09:28:39
Postat av: skiderik

vi får helt klart köra på en fortsättning, men varför inte köra en mtb-variant under vinterhalvåret?

2006-10-20 @ 16:44:11
Postat av: Jonas L

Lite MTB eller cross vore kanske något. korta intensiva tävlingar så att man inte fryser ihjäl i vintermörkret.

2006-10-23 @ 15:18:01
Postat av: Pantani

låter gött!

2006-10-23 @ 22:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback