Rapport från etapp 4

Den 4:e etappen gick mot sydligare breddgrader. Det började med en sällskapsresa genom stan och vidare på Säröbanan. Solen log mot oss när vi susande fram bland Krösusarnas cribs. Vi fick sällskap av en triathlet som var ute och testkörde sin nya värstinghoj. Det gick i behagligt tempo ner mot Bräckan där vi fick bevittna turens finaste vyer efter att ha kämpat uppför kanten. Vi hamnade sedan mitt i en marknad eller liknande, men vi klarade oss utan att köra över någon. Fina nybelagda slingrande vägar ledde oss åter norrut igen. Det var först när vi passerat Alafors som det började hända lite, Jalabert gjorde ett ryck som bara Rickard Karlsson som var med på, MC och Jonas L gjorde sitt bästa för att täppa luckan men ett stopp i en korsning Lindome gjorde att lyckan drygades ut. Jalabert matade på och Rickard fick släppa och hämtades in av de jagande, men åt Jalabert var det inget att göra. Rickard tog spurten före Jonas och MC. I den sista spurten tog Martin P hem tätt före Axe Merckx. En mycket fin runda som rekommenderas för de som missade detta tillfälle.

Resultat:

1 Jalabert 2:12
2 Rickard K +1 min
3 Jonas L
4 MC
5 Martin P +3 min
6 Axe Merckx



1   Jalabert   325   80   45   100   100
2   Pelle   200   100   100      
3   MC   195   45   60   40   50
4   Jonas L   190   50   80      60
5   Palmen   155   60   50   45   
6   Martin P   105         60   45
7   Henrik   80         80   
8   Rickard K   80            80
9   Axelsson   60         60   
10   Stefan   40      40      
11   Lekberg   40   40         
12   Axe Merckx   40            40
13   Dege   36   36         
14   Sandén   36      36      
15   tng   32   32         
16   Osvald   29   29         
17   Erik E   26   26         
18   Frippe   1   1

Inbjudan etapp 4 onsdagen den 30 maj

Samling: 18.00 den 9 maj, startskottet går senast 18.15.
Plats: Rävekärr Mölndal. ca 100 meter före 70 km markeringen på kartlänken nedan, där cykelvägen korsar Kungsbackavägen.
Tävlingsdisciplin: Linjelopp.
Bana: http://www.lvg.nu/kartor/fjaras_bracka.htm men vi kör inte till slottsskogen och inga extrarundor.

Rävekärr-Åbro-Åby-Pripps- Säröbanan-Billdal-Spårhaga-Sandlyckan-Kullavik-Bukärr-Släp K:a-Vallda K:a-Kungsbacka-Onsalavägen-Inlandsleden-Shelltappen Fjärås-Fjärås Bräcka-Hjälm-Höglanda-Anneberg-Alafors-Lindome-Kållered-Rävekärr

Banan körs motsols. Längd ca 7,5 mil.
Banan startar med lite stadskörning och Säröbanan ner till Billdal, på detta avsnitt tar vi det lugnt och håller ihop så vi inte utsätter allmänheten för fara. Det finns gott om tid för hårdkörning senare på banan för den som vill. Det är många som cyklar mm ut med Säröleden vid fint väder.
Anmälan: Anmäl här eller be there.
Övrigt:
Följ trafikreglerna. Att rycka från klungan i rondeller eller korsningar är osportsligt.
Använd hjälm!
Jag kommer att skriva ut ett antal kartor så vi inte riskerar några felkörningar. Inga markeringar finns.
Tänk på att va NOGA med att visa övriga tävlanden formationer i vägen som vi inte tycker om.

Välkomna /MC

Uppdaterad poängställning & program

Förslag på program

EtappDatumTypAnsvarigKommentar
12 majLinje Jalabert 
29 majLinjePelle 
323 majTempoPalmen 
430 majLinjeMC  
520 juniLinje dege 
68 augustiLinjeJonas L 
715 augustiLinjevakant 
822 augustiLinje vakant 
914 oktoberLinje ? lång.. vakant 

Kommentarer:
* Etapp 4 körs på onsdag som det var sagt från början. Kör gärna IFKs MTB-ol den 9 juni som flyttat pga girot. Mer info på IFKs sida.
* Är det rimligt att köra en etapp 20 juni? Jag är inte hemma då, men de flesta jobbar väl och är ändå i stan eller? 
* Det finns som ni ser utrymme om man vill vara banläggare.

Poängställning efter E3
6 av 9 tävlingar räknas.

Namn      Totalt123
Jalabert2258045100
Pelle200100100 
Palmen155605045
MC145456040
Jonas L1305080 
Henrik80  80
Axelsson60  60
Martin P60  60
Stefan40 40 
Lekberg4040  
Dege3636  
Sandén36 36 
tng3232  
Osvald2929  
Erik E2626  
Frippe11  


Etapp 3 Tempo!!!

Jag antar att ni alla förväntade er tunga backar men jag ska göra er besvikna.

Jag har lagt en ganska flack bana med fin natur.

Samling: Onsdag den 23/5 kl 18:00 vid korsningen Östra lindomevägen och Greggeredsvägen. Det finns en väg som går in mot et industriområde mitt emot busshålplatsen där jag tror att det går bra att parkera.

Start: Vi cyklar en liten sväng tillbaka på banan gemensamt för att titta på den passage där jag vill att alla tar det lite lugnt. En avsmalnad väg där vi får lämna företräde när vi kommer. Vi startar sedan i omvänd startordning mot totalställningen med 1 minut emellan varje start.

Bana:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&om=0&msid=100902529907034193633.0000011267a262691bc0a&ll=57.595943,12.134743&spn=0.066969,0.178871&z=12
Banan är centrerad på kartan.
Start innan korsningen mellan Östra lindomevägen och Greggeredsvägen. Sen kör vi ETT varv runt Greggered-Hällesåker-Lindome. Ca 15 km så det blir lite kortare och lite snabbare tidigare tempoetapp.

Regler: Trafikreglerna gäller som vanligt och det är enbart högersvängar på denna bana. Om du tvingas stanna för att släppa förbi bilar där vägen avsmalnar så uppskatta tiden då du står still med cykeln och räkna bort dessa från din tid, detta gäller för att inte rucka på säkerheten. Om du blir omåkt så släpp 10 meter till den som åker om. det är inte tillåtet att ligga i suget bakom någon. Detta gäller såväl den som kommer ifatt någon som den som blir omåkt.

Övrigt:
Anmälan sker i det tidigare fönstret. 
Vi ses i korsningen och rullar därifrån 18:15 för att se på mållinjen, den faliga avsmalnaden och starten.

Anmälan E3

Anmälan är nu öppen till E3 imorgon. Starten kommer vara efter kl 18 i Lindometrakten. Palmen fyller på med mer info så småningom. Anmälan görs i kommentarerna.
/Jalabert

Rapport från etapp 2, eller i spurten kan alla höra dig skrika (uppdaterad)

Så då var det äntligen dax för etapp 2 av årets Giro. Efter den succeartade först aetappen var förväntninganr högt ställda i klungan. Efter att ingen litat på  alabert som skulle visa var målet var och hela klungan körde fel fick vi i alla fall enats om var mållinjen var. Under den flacka första delen fram till Hindås hände det inte mycket mer en att ingen förstod vart vinden blåste trots att det långa sträckor gick mellan 35 och 40knyck. Fåga anade vi vad som väntade.  I Hindås rapporterades dagen första och enda tekniska problem. Stefans tekniska mästerverk i klassiskt bonnstål fick problem med kedjan. Detta trots ett febilt mekande igår kväll och på startlinjen. 
Sedan började lag SAIK att taktikköra. Först med att stefan gick upp bredvid mig först i klungan och viskade "jag behöver ett P stopp". Sagt och gjort så stod hela klungan och väntade med vi gamlingar tömde blåsan. Om sanningen skall fram så fanns det ett gäng junisblåsor också. Att rycka under p-stopp är osportligt, att rycka direkt efter var kanske inte så taktiskt men oreda skapades i klungan. Sen innan Hällingsjö startade Stefan det första av sina ryck. Väl inhämtat i Hälingsjö stog vinden till som en hammare och ingen gjorde några seriösa försök utom en gissa vem, Stefan, klungans Per Ledin. Om det var seröst eller ej kan vi ju diskutera men då både Jalabert och jag tillbringat alldeles för många timmar med att kolla på cykel på Eurosport, så tittade vi bara på alla andra och lät någon annan göra jobbet. Som mest hade Stefan säkert 30 s. Sen kom det alla väntat på, backarna. Emotsedda med den hatkärlek bara en cyklist kan ha. Upp mot bilhandlarn ökades tempot i klungan och i Eskilsbybacken rycket först Jalabert sen jag. Då jag såg att jag inte fick med mig någon tryckte jag pedalerna i mattan. Oreda skapade återigen i klungan så Jalabert inte vill dra.  För mig var det bara att tacka och ta emot. Nu blev det en magnifik klungspurt om andra platsen akompanjerad till MCs krampskrik. Jonas L visade riktiga Bonnen takter och tog hem den med en hjullängd före MC med Plamen och Jalabert tätt tätt efter. Vi måste kanske skaffa en målkamera.     

Resultat
1. Pelle
2. Jonas L
3. MC
4. Palmen
5. Jalabert
6. Stefan
7. Sanden


Slutkommentar:
1. Idag var det ett riktigt taktiklopp. Kul om man sitter i samma lag som Stefan men kanske inte lika kul för övriga. Vad tycker ni?
2. Banan var nog lite väl flack för riktiga utbrytningar. Fast det var kul med en riktig klungspurt.
3. Funderar på om vi skall lägga in spurtpris och kanske bergspris längs vägen för att få lite action mitt i. Idag hade det passat med ett spurtpris i Hindås och kanske ett i Inseros. Skulle var kul att höra vad ni andra tycker om detta. 

Nästa Etapp blir om två veckor med tempo. Helt andra förhållanden och garanterat ingen lagkörning.

Syns då
Pelle  

Poängställning efter E2

PlacNamnTotalt
1Pelle200
2Jonas L130
3Jalabert125
4Palmen110
5MC105
6Stefan40
7Lekberg40
8Dege36
9Sandén36
10tng32
11Osvald29
12Erik E26
13Frippe1

Inbjudan etapp 2 -07

Samling: 18.00 den 9 maj, startskottet går senast 18.15.
Plats: Landvetter pendelparkering (nära Shellmacken)
Tävlingsdisciplin: Linjelopp.
Bana: 
69886-28
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&ll=57.66028,12.34314&spn=0.119377,0.31929&z=12&om=0&msid=100902529907034193633.0000011267a262691bc0a
Såhär är sträckningen:
Landvetter-Björred-Härryda-Hindås-Rävlanda- Hällingssjö-Eskilsby-Björred.
Start vid pendelparkeringen i Landvetter. Gemensam körningen för att visa
mållinjen. OBS vi åker bara och kollar på mållinjen och vänder sedan för vidare färd österut. Sen fri fart.
Banan körs medurs. Längd lite drygt 5mil.
Banan starar med platt körning till Hndås. Sen blir det lite backigt till
Hällingsjö. Platt igen till till Eskilsbybackarna. Så kuperat sen till mål.
Anmälan: Anmäl här eller be there.
Övrigt:
Följ trafikreglerna. Att rycka från klungan i rondeller eller korsningar är osportsligt.
Använd hjälm!
Se till att läsa på banan ordentligt. Inga markeringar finns.

Tänk på att va NOGA med att visa övriga tävlanden formationer i vägen som vi inte tycker om

/Pelle (via Jalabert)

Resultat, poängställning och rapport E1 2007

Rapport
Hela 10 - eller kanske t.o.m 11 st kom till start på årets första etapp, som för omväxlings skull bjöd på optimalt cykelväder, skoj. Jag hade lagt en flack bana för att fältet skulle hålla ihop hyfsat och eventuella rookies inte skulle skrämmas bort, men så blev det inte riktigt... Snitthastigheten på 35km/h är med bred marginal den snabbaste i girot om man räknar bort tempoetappen förra året. Tempot var dock ganska skapligt men ändå behagligt till en början. På Härrydavägen gick det långsamt pga motvinden och osämja i klungan och Pelle "råkade" få en ganska skaplig lucka  som ingen ville täppa till. I banans första backe kunde dock Palmen oväntat nog inte hålla sig längre och fick med sig mig. Här splittrades klungan upp ordentligt och detta gjorde att det blev den mest splittrade tävlingen i historien, så gick det med mina snälla planer om en samlad etapp... Vi kom ikapp Pelle och körde lite lagarbete ett tag, dock inte bättre än att MC och Jonas fick kontakt igen. I den tuffaste backen innan Eskilsby tänkte jag trycka på lite för att se hur det stod till med fältet, då Pelle kom omsusandes och fick ur sig "kom igen nu Marcus". Jag tyckte vi gick på för hårt i den backen men med facit i hand var det bara en av Pelles genialiska manövrar, detta var den sista tuffa backen innan ett långt platt parti och då ville han ha med sig någon. Vi fick en lucka som aldrig täpptes igen. Pelle visade sen prov på stor skicklighet när han satte in sina attacker precis på rätt ställe och jag hade inte en chans att svara på den andra. Pantani får något att bita i nästa gång han visar sig. Jonas och Palmen bjöd sen på kvällens spurt när de ringlade sig fram på bussrakan, med Palmen som segrare. Så småningom kom alla tillbaks nöjda och glada(?), frågan är nu om vi inspirerat eller knäckt dem inför nästa veckas etapp.. Jag tyckte det var riktigt kul iaf.

Kommentar 1: Erik och Osvald körde fel väg (ofrivilligt) och de räknas därför efter bröderna Grahn, dock räknas de som fullföljda i poängställningen. Vi kanske ska köra mer på varvbanor framöver, så att banan blir lätt att komma ihåg?
Kommentar 2: Vad är girots officiella ställningsdagande till lagkörning? I kommentarer och även på vägen kan man ju skönja en viss klubbsammanhållning, t ex gjorde jag inget försök att täta Pelles lucka på Härrydavägen. Är det en extra krydda eller hindrar det eventuella rookies? Lagkörningen är ju inte så utpräglad så det är väl inget problem än, men det kan ju diskuteras.

Tack för ikväll! Vi ses om en vecka, med Pelle som banläggare.
/Jalabert
image23
Pelle verkar hyfsat nöjd med sin första seger i girot (undertecknad skymtar i bakgrunden)
image24
Undertecknad verkar inte så sugen på 5 mil till
image25
Pelle levde upp till de uppskruvade förväntningarna
image26
Är man så här glad så har man mer att ge...
image27
Sedvanligt eftersnack

Resultat (högst ungefärliga tidsangivelser, rätta gärna)
1. Pelle 1.37.10
2. Jalabert +0.20
3. Palmen +2.20
4. Jonas L +2.20
5. MC + 7 min
6. Pele + 13 min
7. dege + 17 min
8. tng + 17 min
9. Osvald + 7 min (fel väg)
10. Erik + 7 min (fel väg)
11. Frippe (stilade i början)

Poängställning efter en etapp
1. Pelle  100
2. Jalabert 80
3. Palmen 60
4. Jonas L 50
5. MC 45
6. Pele 40
7. dege 36
8. tng 32
9. Osvald 29
10. Erik 26
11. Frippe 1