Rapport från etapp 2, eller i spurten kan alla höra dig skrika (uppdaterad)

Så då var det äntligen dax för etapp 2 av årets Giro. Efter den succeartade först aetappen var förväntninganr högt ställda i klungan. Efter att ingen litat på  alabert som skulle visa var målet var och hela klungan körde fel fick vi i alla fall enats om var mållinjen var. Under den flacka första delen fram till Hindås hände det inte mycket mer en att ingen förstod vart vinden blåste trots att det långa sträckor gick mellan 35 och 40knyck. Fåga anade vi vad som väntade.  I Hindås rapporterades dagen första och enda tekniska problem. Stefans tekniska mästerverk i klassiskt bonnstål fick problem med kedjan. Detta trots ett febilt mekande igår kväll och på startlinjen. 
Sedan började lag SAIK att taktikköra. Först med att stefan gick upp bredvid mig först i klungan och viskade "jag behöver ett P stopp". Sagt och gjort så stod hela klungan och väntade med vi gamlingar tömde blåsan. Om sanningen skall fram så fanns det ett gäng junisblåsor också. Att rycka under p-stopp är osportligt, att rycka direkt efter var kanske inte så taktiskt men oreda skapades i klungan. Sen innan Hällingsjö startade Stefan det första av sina ryck. Väl inhämtat i Hälingsjö stog vinden till som en hammare och ingen gjorde några seriösa försök utom en gissa vem, Stefan, klungans Per Ledin. Om det var seröst eller ej kan vi ju diskutera men då både Jalabert och jag tillbringat alldeles för många timmar med att kolla på cykel på Eurosport, så tittade vi bara på alla andra och lät någon annan göra jobbet. Som mest hade Stefan säkert 30 s. Sen kom det alla väntat på, backarna. Emotsedda med den hatkärlek bara en cyklist kan ha. Upp mot bilhandlarn ökades tempot i klungan och i Eskilsbybacken rycket först Jalabert sen jag. Då jag såg att jag inte fick med mig någon tryckte jag pedalerna i mattan. Oreda skapade återigen i klungan så Jalabert inte vill dra.  För mig var det bara att tacka och ta emot. Nu blev det en magnifik klungspurt om andra platsen akompanjerad till MCs krampskrik. Jonas L visade riktiga Bonnen takter och tog hem den med en hjullängd före MC med Plamen och Jalabert tätt tätt efter. Vi måste kanske skaffa en målkamera.     

Resultat
1. Pelle
2. Jonas L
3. MC
4. Palmen
5. Jalabert
6. Stefan
7. Sanden


Slutkommentar:
1. Idag var det ett riktigt taktiklopp. Kul om man sitter i samma lag som Stefan men kanske inte lika kul för övriga. Vad tycker ni?
2. Banan var nog lite väl flack för riktiga utbrytningar. Fast det var kul med en riktig klungspurt.
3. Funderar på om vi skall lägga in spurtpris och kanske bergspris längs vägen för att få lite action mitt i. Idag hade det passat med ett spurtpris i Hindås och kanske ett i Inseros. Skulle var kul att höra vad ni andra tycker om detta. 

Nästa Etapp blir om två veckor med tempo. Helt andra förhållanden och garanterat ingen lagkörning.

Syns då
Pelle  

Poängställning efter E2

PlacNamnTotalt
1Pelle200
2Jonas L130
3Jalabert125
4Palmen110
5MC105
6Stefan40
7Lekberg40
8Dege36
9Sandén36
10tng32
11Osvald29
12Erik E26
13Frippe1

Kommentarer
Postat av: Stefam

Va är det mitt fel att ni andra meskörde hela vägen till Eskilsby.

2007-05-10 @ 07:32:21
Postat av: Stefan

Va skall jag få skulden för att ni andra fegkör !!!

2007-05-10 @ 08:21:30
Postat av: dege

helsike va sugen man blir, trevlig läsning!

2007-05-10 @ 08:26:59
Postat av: Jonas

Spurt, bergspriser låter kul, lite bonuspoäng att köra om.

2007-05-11 @ 07:14:18
Postat av: Jalabert

Det var kul att prova på utpräglad taktikörning en gång, men så här i efterhand så tycker jag nog att man ska vara ungefär lika många i varje lag på startlinjen för att det ska vara riktigt fair. Spurtpriser är en kul idé men det får inte vara några tvivel om exakt var de ska ligga.

Ser fram emot tempoetapp om 2v!

2007-05-11 @ 18:05:18
Postat av: TCT

Ett litet tips - sprid inte denna sida alltför mycket, då kan det går som för oss. Hot om anmälan till cykelförbundets disciplinnämd m.m.... Fast sånt skiter väl ni i, eller är det nån som har tävlingslicens?

Postat av: Pelle

Inser också problemet med spurtpriser, var är mållinjen typ. Fast om vi kör varvbana skulle det kunna fungera. Ville först och främst kolla vad ni tyckte om iden.
Nästa fråga är hur man "inte sprider" något på nätet? Vet att det redan ifjol fanns elaka kommentarer på en del cykelforum om girot.
Tycker vi kör på som vi gjort i den skala vi har det nu.

2007-05-12 @ 09:01:18
Postat av: Jonas L

Hur mycket vi än försöker haussa girot oss emellan så kan det väl inte kallas "organiserad cykeltävling" ? Självklart kör vi på !

2007-05-15 @ 15:32:41
Postat av: Jalabert

Självklart kör vi på. "Marknadsföringen" har väl jag skött och det är mestadels för att vi ska överleva, deltagarantalet är förvisso stabilt men inte särskilt högt. Dessutom har ingen av oss någon licens, och som Jonas skriver "organiserad cykeltävling" kan det knappast kallas, speciellt inte när det är pisspaus inlagd var och varannan gång.

Har f.ö. tänkt på en sak länge men nu är det dags. Jag måste flytta hemifrån. Den utlösande faktorn är att varje dag på bussen hem från skolan så tvingas jag bevittna platsen då Pelle ryckte ifrån mig.

2007-05-15 @ 16:34:57
Postat av: Pelle

Jalabert>>När jag vet din nya adress så skall jag snabbt lägga en etapp förbi där också :-)

2007-05-16 @ 17:20:45
Postat av: Palmen

E3-tempoetapp
Jag kommer staka ut banan i morgon efter jobber för att reka vilken av minna slingor som innebör godkännt lite trafik för att köra ett tempo lopp.
Jag hade tänkt ett lite kortare tempo än förra gången och skulle vilja ha lite synpunkter.
Är det ok om distansen hamnar någoin stans mellan 15-25 km.
Tänkte det kunde göra att vi kommer köra ännu hårdare än vad vi klarar och alla pressar sig lite extra.
Kommentera gärna vilken längd som ni ser fram emot så skall jag reka bana i morgon.
Starten samma tid som vanligt och plats medelas i morgon.
Simma lugnt.

2007-05-20 @ 22:21:55
Postat av: Jalabert

Palmen > Har nog inte tillgång till internet imorrn. När man uppdaterar hemsidan går man in på www.blogg.se, där finns det en ruta med användarnamn och lösenord. Anv. namnet är [email protected] och lösenordet kan du få av mig på tfn/sms, mitt nr är 0706987717.
Längden verkar bra, hoppas det finns backar.. Om folk har svårt att hinna kan vi flytta fram starten en kvart eller nåt då etappen inte är så lång.

2007-05-20 @ 22:50:57
Postat av: Pelle

Hade tänkt att dyka upp med aerobågar och täckt bakhjul men kommer att tillbringa onsdag kväll på ett hotell i Köln alt med möten hos Ford. Ni får köra så det ryker. Vi syns vid ett senare tillfälle.

2007-05-21 @ 21:25:08
Postat av: dege

pelle borta asså, då kanske man bara ställa ut cykeln o leka hem racet.

2007-05-21 @ 22:15:10
Postat av: Palmen

Jag skall uppdatera en sida för vår etapp 3 under dagen.
Skulle ha blivit till i går men Comhem hjälpte mig att inte nå internet under gårdagen så jag får fixa det idag på jobbet.
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&om=0&msid=100902529907034193633.0000011267a262691bc0a&ll=57.595943,12.134743&spn=0.066969,0.178871&z=12
Kolla på denna länk så ser ni kanske banan.
Jag har gjort ett försök att centrera banan.
Start i korsningen mellan Östra lindomevägen och Greggeredsvägen. Sen kör vi ETT varv runt Greggered-Hällesåker-Lindome. Ca 15 km så det blir lite kortare och lite snabbare idag.
Denna banan är heller inte så kuperad som nu kanske hade räknat med men det är en fin slinga.
Det finns en trång passage efter svängen av Hällesåkers vägen men jag tror att vi med lite förnuft fixar det i alla fall.

2007-05-22 @ 07:47:24
Postat av: Palmen

http://maps.google.com/maps/ms?
ie=UTF8&hl=sv&msa=0&om=0&msid=100902529907034193633.0000011267
a262691bc0a&ll=57.595943,12.134743&spn=0.066969,0.178871&z=12
Detta är rätt länk, saknas några bokstäver i adressen innan.

2007-05-22 @ 07:49:58
Postat av: Martin Pettersson

Hallå hörde av Niklas Grahn att det fanns ett giro Göteborg. Som avdankad orienterare i OK Tisaren och en riktig cykel wannabee med alla prylar så tända man givetvis direkt. Går det bra att dyka upp på tempot imorgon ...

2007-05-22 @ 18:15:25
URL: http://[email protected]
Postat av: Jalabert

Martin Pettersson > Självklart!
Palmen > Jag är så otålig på att anmäla mig att jag la upp en provisorisk nyhet. Du får gärna fylla på med info.

2007-05-22 @ 18:57:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback