Resultat, poängställning och rapport E1 2007

Rapport
Hela 10 - eller kanske t.o.m 11 st kom till start på årets första etapp, som för omväxlings skull bjöd på optimalt cykelväder, skoj. Jag hade lagt en flack bana för att fältet skulle hålla ihop hyfsat och eventuella rookies inte skulle skrämmas bort, men så blev det inte riktigt... Snitthastigheten på 35km/h är med bred marginal den snabbaste i girot om man räknar bort tempoetappen förra året. Tempot var dock ganska skapligt men ändå behagligt till en början. På Härrydavägen gick det långsamt pga motvinden och osämja i klungan och Pelle "råkade" få en ganska skaplig lucka  som ingen ville täppa till. I banans första backe kunde dock Palmen oväntat nog inte hålla sig längre och fick med sig mig. Här splittrades klungan upp ordentligt och detta gjorde att det blev den mest splittrade tävlingen i historien, så gick det med mina snälla planer om en samlad etapp... Vi kom ikapp Pelle och körde lite lagarbete ett tag, dock inte bättre än att MC och Jonas fick kontakt igen. I den tuffaste backen innan Eskilsby tänkte jag trycka på lite för att se hur det stod till med fältet, då Pelle kom omsusandes och fick ur sig "kom igen nu Marcus". Jag tyckte vi gick på för hårt i den backen men med facit i hand var det bara en av Pelles genialiska manövrar, detta var den sista tuffa backen innan ett långt platt parti och då ville han ha med sig någon. Vi fick en lucka som aldrig täpptes igen. Pelle visade sen prov på stor skicklighet när han satte in sina attacker precis på rätt ställe och jag hade inte en chans att svara på den andra. Pantani får något att bita i nästa gång han visar sig. Jonas och Palmen bjöd sen på kvällens spurt när de ringlade sig fram på bussrakan, med Palmen som segrare. Så småningom kom alla tillbaks nöjda och glada(?), frågan är nu om vi inspirerat eller knäckt dem inför nästa veckas etapp.. Jag tyckte det var riktigt kul iaf.

Kommentar 1: Erik och Osvald körde fel väg (ofrivilligt) och de räknas därför efter bröderna Grahn, dock räknas de som fullföljda i poängställningen. Vi kanske ska köra mer på varvbanor framöver, så att banan blir lätt att komma ihåg?
Kommentar 2: Vad är girots officiella ställningsdagande till lagkörning? I kommentarer och även på vägen kan man ju skönja en viss klubbsammanhållning, t ex gjorde jag inget försök att täta Pelles lucka på Härrydavägen. Är det en extra krydda eller hindrar det eventuella rookies? Lagkörningen är ju inte så utpräglad så det är väl inget problem än, men det kan ju diskuteras.

Tack för ikväll! Vi ses om en vecka, med Pelle som banläggare.
/Jalabert
image23
Pelle verkar hyfsat nöjd med sin första seger i girot (undertecknad skymtar i bakgrunden)
image24
Undertecknad verkar inte så sugen på 5 mil till
image25
Pelle levde upp till de uppskruvade förväntningarna
image26
Är man så här glad så har man mer att ge...
image27
Sedvanligt eftersnack

Resultat (högst ungefärliga tidsangivelser, rätta gärna)
1. Pelle 1.37.10
2. Jalabert +0.20
3. Palmen +2.20
4. Jonas L +2.20
5. MC + 7 min
6. Pele + 13 min
7. dege + 17 min
8. tng + 17 min
9. Osvald + 7 min (fel väg)
10. Erik + 7 min (fel väg)
11. Frippe (stilade i början)

Poängställning efter en etapp
1. Pelle  100
2. Jalabert 80
3. Palmen 60
4. Jonas L 50
5. MC 45
6. Pele 40
7. dege 36
8. tng 32
9. Osvald 29
10. Erik 26
11. Frippe 1

Kommentarer
Postat av: Palmen

Generellt måste jag säga att detta var en av de finaste etapperna med bra väder, spurtvänlig spurt och omväxlande bana.

Lite förbannad på mig själv bara. Om Pelle var etappens taktiker så var jag motsatsen. På de ställen Pelle röck valde jag att spela cool för att spara på krafterna och det gick ju sådär men jag tog hem min första spurt genom tiderna genom att härma TV spurterna. Avvakta, avvakta, avvakta och så pang...

Nästa gång ska jag följa Pelle i allt han gör...

2007-05-03 @ 19:05:31
Postat av: Palmen igen som kommentator

Måste dock påpeka att Eriks spurt nog var det långsammaste som skådats. Det vore synd att säga att MC flög om men med sina ca 3 km/h så såg det nästan ut som han flög om Erik...

Angående lagkörningar så tror jag vi är så ofulländade taktiker hela bunten att det inte spelar någon roll om vi råkar trissa upp snacket lite med lag snack.

Nästa vecka skall ni få se på GMOK ryggar...

2007-05-03 @ 19:09:30
Postat av: Jonas

Håller med palmen, lagsnacket är nog mest snack men lite kul.
Gällande banorna: Tycker inte det brukar vara några problem att hitta. Det finns ju en karta att plugga in. Gör man inte det så får man väl skylla sig själv.

2007-05-04 @ 08:40:50
Postat av: ecchi

grattis pelle!

2007-05-04 @ 16:40:59
Postat av: Pelle

Ang lagtaktik> tycker att det är en kul krydda som ger mer spänning i loppen, dessutom så tror jag att i slutet på säsongen kommer man nog att köra ner för sig själv och sina egna poäng än lagets. Tror t.ex inte Marcus skulle köra för mig om ställningen skulle stå sig till de sista etapperna :-)
Måste också tacka Marcus för gott sammarbete på de platta partierna.

2007-05-04 @ 21:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback