Rapport etapp 2

Några kanske har tvekat men jo, det var en etapp i onsdags och här är rapporten från etappen.

Det började strax innan 18:00 när Karl på väg till starten fick punktering. Karl och Frank (Karls tillfälliga granne från Tyskland) funderade på hur de skulle lösa problemet och när det såg mörkt ut dök Lyngens vänner upp och med nytt däck och nypumpad cykel fortsatte de sin resa mot samlingsplatsen.
Undertecknad hade då väntat en stund och undersökte många sätt att sitta vilande mot en cykel.
Ca 35 minuter sena från starten kunde tre cyklister rulla mot starten. Pga förseningen valdes banan att kortas av en del och undertecknad valde en sträckning som skulle vara ca 40 km. Tilläggas kan även att för första gången (mig veterligen) användes under denna etapp ett täckt tempohjul. Frank är en bra triatlet och hade under tisdagens träningspass råkat knäcka en eker. För att kunna ställa upp i Girot satte han därför på ett tempodäck och genomförde med det sin första giroetapp någonsin.

Starten gick i Mölnlycke och vi cyklade i bra tempo mot Landvetter. Några växelvisa dragningar och alla verkade starka idag. När vi svängde mot Inseros så började kuperingen komma och till Karls Polka dot hjälm till trotts så visade det sig att han hade lite svårt att hänga på ju tyngre motluten var. Å andra sidan komma han snabbt farandes när terrängen var plan eller lutade med cyklisterna.

Eftersom vi bara var tre cyklister så kom inga avgörande ryck under banan och deltagarna laddade nog inför spurten alla tre. Efter Benarebyvägen visade Karl återigen att han hade vissa problem i motluten men krigade dock på och cyklisterna var samlade in genom Mölnlycke. Med 2 kilometer kvar till mål svängde vi in på målrakan. 

Känslan i klungan blev direkt nervös och den dragvillige Frank låg först och höll igen lite och sneglade hela tiden bakåt för att vara beredd när första rycket skulle komma. Själv kände jag mig ganska stark och tänkte utnyttja den sugande uppförsbacken förbi JC huset till att splittra gruppen. När motlutet startade tröck jag på allt jag hade i pedalerna och min känsla var att de övriga skulle få det tungt. När backen och jag var slut så sneglade jag bakåt för att se slitna konkurrenter en bit ner i backen men tji fick jag. Mitt ryck verkade lika slött som blött toapapper och båda cyklisterna hade lätt följt med och troligtvis funderat på när jag skulle ge upp eller höja tempot. Uppe på krönet dog jag och Karl kontrade bort mig när han lätt körde förbi mig.

Karl fick med sig Frank på rullen och det såg ut som om Frank skulle göra ett gästspel i Girot och tvåla dit oss direkt. In mot mållinjen låg de på hårt med Karl först och Frank bakom. Med 50 meter kvar gick Frank ut för att driva på spurten ordentligt men Karl höll ett så hårt tempo att Frank inte klarade att på förbi. Mållinjen passerades med Karl ett hjul före Frank och som stum trea rullade jag imål ca 10 sekunder efter de två övriga.

Banan mätte lite drygt 40 km och resultatlistan blev:

1. Karl T    1:04:40
2. Frank     st
3. Palmen +0:10

Snitthastigheten ca 40 km/h tyder på ganska bra tempo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback