Rapport och poängställning E1

Så var det äntligen dags. Det vilade en nervös, nästan tryckt stämning över samlingsplatsen. Det kan ha berott på den mörka himlen, men förutom lite skvätt första 40 minuterna klarade vi oss fint. Glädjande nog slöt 9 tappra cyklister upp. Vi var 8 från början men Henrik iförd sin nya ELON-dräkt anslöt efter första transportsträckan, som kändes ganska lång. Som tur var underhöll Tiselius och Fredrik W oss hela vägen och Palmen och jag såg till att vi kom fram samma dag som  vi startade åtminstone. Jag fick höra av klungans samtliga cyklister att min cykel skramlade. Förutom William, han hade nog gärna haft min cykel..

Starten gick för etapp 1 a) och William var förvånad att det inte var pistolskott och rusning i början, det brukar det vara när han tävlar.  Nåväl - vi rullade igång och inte så mycket hände till en början. Efter några km blev Tiselius otålig och prövade sig på ett ryck. Detta ledde till oenighet i SAIK-lägret, vem var egentligen kapten och vem var hjälpryttare? I ärlighetens namn var det väldigt lite lagkörning idag, det var bara Fredrik som var hjälpryttare åt alla.. Efter ett tag var vi samlade igen förutom Mats som fick släppa i backen på 2:a varvet. På 3e varvet tänkte jag intensifiera min hårdkörning lite och gjorde något som var tänkt som en attack, men som var så pinsamt dåligt iscensatt att den inte kan kallas det; ynklig, förutsägbar och dessutom blev jag stum själv. Det ledde dock till att fältet splittrades upp och en tätkvartett bestående av Fredrik, Palmen, Henrik och undertecknad bildades, där bakom sprack det upp ordentligt och övriga fick den otacksamma uppgiften att försöka jaga ikapp ensamma.

På 4e varvet smög jag mig lite med förningarna och fick till en lite bättre fartökning. Henrik hängde med och vi två gjorde upp om de flesta bonussekunderna. Vid en minimal knalle efter en längre förning av Henrik satte jag in en stöt och Henrik hade tydligen gjort sitt och bevakade 2:a-platsen. Palmen avgjorde kampen om 3:e-platsen och tog de sista bonussekunderna, medan Fredrik blev 4 men som den äkta hjälpryttare han var så hade han inget för det.

9 råstumma cyklister var nu jättesugna på en ny tävling efter ytterligare en lång transportsträcka... not. Det blev en ångestladdad färd mot starten för E2. Folk började längta hem till mat, mamma, barn, sängen och fan vet vad men ingen ville cykla.. Det gick fruktansvärt långsamt men till slut stod vi iaf uppställda för start. Och det blev faktiskt riktigt rafflande och kul.

Jag fick en fruktansvärt dålig start och Henrik och Palmen, som kom ihop tidigt, tog några sekunder rätt snart. Grupetton knappade också in förutom William och Sven som inte var riktigt med i starten. Det såg ut att bli återsamlat men då gjorde Henrik ett avgörande ryck och gick ikapp mig. Vi körde stenhårt och fick ett avstånd på 50-75 meter, inte så betryggande men ändå något. Av alla stumma ben gick våra trots allt fortast och vårt avstånd blev mer och mer betryggande. Med 300 meter kvar så gjorde jag ett av mina ynkligaste ryck någonsin - och det finns många att välja bland - cykeln kom knappt om Henrik men han hade bränt sitt krut och fick nöja sig med 2:a-platsen. Gruppen bakom hade splittrats upp något och Tiselius gjorde en stark debut i girot och knep 3:e-platsen hjulet före Jonas och Palmen. Därefter droppade de trötta, men nöjda cyklisterna in en efter en. En hård etapp där transportsträckorna var i längsta laget, men fruktansvärt kul att vara igång igen!

Resultat (tider och tidsavstånd rena uppskattningar)
1. Jalabert 2.07
2. Henrik + 0.05
3. Tiselius + 0.20
4. Jonas L s.t.
5. Palmen s.t.
6. Fredrik W + 0.40
7. Mats + 2 min
8. Sven + 3 min
9. William + 4 min

Poängställning efter E1
1. Jalabert    100
2. Henrik       80
3. Tiselius    60
4. Jonas L    50
5. Palmen    45
6. Fredrik W 40
7. Mats          36
8. Sven          32
9. William     29


Tack för idag, arrivederci!

/Jalabert


Kommentarer
Postat av: Karl Tiselius

Grymt bra rapport och det till följd av en mycket fin första-etapp!!

Kan dock inte hålla med om att det inte fanns någån cykellängtan på väg till E2 starten. Jag var taggad och laddad, men det märktes kanske inte. Mycket stort tack för att vi är igång Marcus!

Stort tack också till Fredrik som gör ett hästjobb å sen kroknar.

Postat av: Sandén

Kul läsning det här! Man börjar längta tills man kommer ner till gbg igen.

2008-08-09 @ 15:57:27
Postat av: Fredrik

Vet inte om jag var lite för cykelsugen efter att inte ha rastat racern på flera veckor. Gjorde ingen hemlighet av att jag på e2 hade som enda målsättning att gå ikapp henrik och marcus, lite dålig poäng utdelning på den taktiken bara... Karl körde taktiskt som den räv han är, maskade runt varvbanan, rullade transporten och gav allt på e2, främst i spurten. Kul! Hoppas kunna vara med någon mer gång.

2008-08-10 @ 20:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback