Rapport E1

Så var det äntligen dags för årets första etapp. Glädjande nog letade sig hela 9 st fram ur buskarna och belönades med en strålande nästan vindstilla kväll. För första gången i girots historia hade vi kommit överens om att större delen av etappen skulle gå i samlad klunga. Ett bra initiativ tycker jag, vill man ha träning är det ju bara att lägga sig längst fram. Palmen var dock som vanligt het i backarna och spände vaderna när tillfälle erbjöds. Det var inte direkt någon vätternrunda-körning utan ett oerhört ryckigt tempo. 

Ut på Hällesåkersvägen möttes vi av asfalt så jämn och fin att den bara måste utnyttjas framöver. När vi svängde av mot Mölnlycke och skulle börja tävlingen var Fredrik tvungen att åka hem och passa barn, så 8 st gick samlade in i backen mot Benareby. Då Palmen sett så vass ut markerade jag hans hjul men han verkade lite mer avvaktande nu så jag försökte själv istället. Vi fick en lucka ner till nightfox som han dock tuggade ikapp och vi blev en trio som hade ett litet avstånd ner till nästa grupp. Själv smög jag mig lite på mina förningar medan palmen och nightfox verkade mer angelägna att behålla vår ledning. Efter Benareby kommer det ett segt motlut och precis när palmen var klar med sin förning gjorde jag en fartökning och fick en liten lucka. Vi blev körande en och en och själv kan jag bara berätta om min duell med Palmen. Kikade bakåt med jämna mellanrum och det kändes som luckan var ganska konstant. I Mölnlycke ska han tydligen ha närmat sig men fick vänta på en pensionär i en rondell! Det märkte inte jag som trodde jag drygat ut upp emot företagsparken. Skönt för benen kändes riktigt sega och jag kunde inte höja farten det minsta. Så kommer ett rödljus, nej! Luckan är återigen nere i ca 10 sek. Känns som den blir lite större i backarna upp mot Öjersjö så jag slappnar av lite. Vänder mig om med 1 km kvar och ser att den jävla palmen är obekvämt nära igen.. Inte så nära att han lyckas gå ikapp dock utan han rullar in ca 10 sek efter. 

Där bakom blir det en spurt om 3e-platsen som MC lyckas vinna då han hade minst kramp av de inblandade.. Nightfox och Jonas L rullar in strax bakom, medan Johan P, Björn och Fredrik K droppar in lite senare.

Resultat (tider högst ungefärliga, kan vara felaktiga, rätta gärna isf):
1. Jalabert 1.41.24 100p
2. Palmen +0.05 80p
3. MC + 1.06 60p
4. Nightfox +1.08 50p
5. Jonas L +1.20 45p
6. Johan P +3.34 40p
7. Björn +6.36 36p
8. Fredrik K +8.02 32p
9. Fredrik W barnvakt 29p

Det kommer även att bli en etapp nästa vecka! Förslag på bansträckningar mottas gärna. Rapportera även hur ni upplevde slutdelen.
/Jalabert

Kommentarer
Postat av: Henrik E

Jag är klar för start på E2. Tuggat 600-1000m stigning varje dag här nere i Ungern så föreslår en riktigt backig slutdel på banan :)

2009-08-22 @ 18:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback